Etusivulle www.heikkilansukuseura.fi

Sotahistorian matka Karjalan kannakselle

Matkakertomus, kirjoittanut Veli-Matti Heikkilä, kuvat Juha Heikkilä

Torstai 1.8.2013

Lähdimme matkalle Rovaniemeltä klo 05.00. Kemistä matka jatkui Kempeleen kautta kohti Vaajakoskea, jossa pidettiin ruokatauko ABC:n huoltoasemalla klo 12.00.

Mikkelin ohitimme klo14.00. Lappeenrannan rakuunarykmentin kierros oli klo 15.30. Rykmentissä sai varusmieskoulutuksen aikanaan Pentti Heikkilä.

Tutustuimme rakuunarykmentin alueeseen pikakierroksella jonka jälkeen matka jatkui kohti Nuijamaan tullia. Täällä olimme n. klo 17. Tullimuodollisuuksien jälkeen oli mahdollisuus rahanvaihtoon.

Venäjällä Nuijamään jälkeen

Matkamme jatkui Saimaan kanavaa mukaellen kohti Muolaan motellia. Ensimmäinen pysähdys tuli kanavan nostosillalle. Seuraava kohteemme oli Mannerheim-linja Ilveksessä. Täällä oli vielä näkyvissä talvisodan aikaiset puolustusasemat bunkkereineen. Muolaan motelliin saavuimme n. klo 22.

Mannerheim-linjan Ilveslinnake Hotakan kylässä

Perjantai 2.8.2013

Aamiainen klo 7. Lähtö kohti Mainilaa klo 8. Kuuntelimme Arvo Heikkilän muistelmat näistä tapahtumista. Ohitimme mm. Joutselän taistelualueen ennen Jäppilän siltaa. Rajajoella pysähdyimme katsomaan vanhan rajan kulkua. Heti joen takana n. 1 km päässä olivat kuuluisat Mainilan peltoaukeat, mihin venäläisen tykistön ampumat laukaukset olivat syy talvisotaan. Selvitimme, mitä todellisuudessa tapahtui 26.11.1939 videoiden ja diakuvien avulla. Luonnollisesti jalkauduimme Mainilan pelloille.

Rajajoen sillalla

Mainila

Mainilasta matka jatkui Terijoelle. Täällä seuraamme liittyi oppaaksemme Kramsun Merja kahden ystävänsä kanssa. Heidän opastuksella vierailimme Terijoen ev.lut. kirkossa sekä viereisessä ortodoksisessa kirkossa.

Terijoien Luterilainen kirkko

Kohta talvisodan syttymisen jälkeen Stalin asetti O.V. Kuusisen nukkehallituksen Terijoelle, näimme sen hallituspalatsin. Selvitimme Terijoen suomalaishistoriaa, pysähdyimme katsomaan kuuluisaa hiekkarantaa. Näimme missä Kellomäen pitsihuvila-alue sijaitsi ja kuuluisan kultaseppä Fabergen huvila. Matkalla näimme, miten nykyisen Venäjän upporikkaat asuvat. Talot ovat kuin satukirjasta.

Otto-Ville Kuusisen palatsi

Seuraavaksi suuntasimme jälleen Rajajoelle, Valkeasaaren alueelle. Pysähdyimme Ruostekanavalla jossa selvitimme miten raja tuli tähän kohtaan ja miksi.

Matka jatkui Valkeasaareen. Kesäkuun 9. päivänä 1944 täällä puhkesi tulimyrsky neuvostopanssarien rynnistäessä läpi. Näytimme silloisen etulinjan ja murtokohdan sekä selvitimme jatkosodan dramaattisimman vaiheen.

Jatkoimme legendaariseen Siiranmäkeen. Kuulimme Mannerheim-ristin ritarien Eino Kuvajan ja Eero Seppäsen uskomattomilta tuntuvat suoritukset. Joukkojen komentajana toiminut Adolf Ehrnrooth antoi korvaamattoman panoksen puolustustaisteluihin, jossa vihollinen kärsi parissa päivässä 5000 miehen tappiot. Taisteluasemat olivat tallella tankkiesteineen. Tämä on osa Suomen kansan sankarihistoriaa. Siiranmäen muistomerkillä pidimme kahvitauon.

Siiramäen panssariesteitä

Ryhmäkuva Siiramäen muistomerkillä

Jatkoimme Kivennavalle. Kylä on nykyään kovin erilainen kuin silloin. Jatkosodan hyökkäysvaiheen aikana täältä ammuttiin ns. oikeat Mainilan laukaukset Mainilan kylään suomalaisten toimesta. Ohitimme Linnavuoren, johon kenraalimajuri Pajari rakennutti asemasotavaiheen aikana kirkon. Kellarissa sijaitsi konekivääripesäke ja se sai siksi nimen piruntorjuntabunkkeri.

Kivennavalta suuntasimme kohti Lintulan luostaria, jossa saimme tutustua luostarin jälleenrakentamisen vaiheeseen paikallisen nunnan opastamana. Olimme ensimmäinen vieraileva ryhmä pian valmistuvaan luostarin kirkkoon.

Lintulan luostarin puukirkko

Jatkoimme Raivolan kylän kautta Kuuterselän taisteluasemiin. Täällä rintama murtui venäläisten voimakkaan hyökkäyksen johdosta. Katsoimme videon tästä hyökkäyksestä. Kävimme muistomerkillä.

Kuuterselän muistomerkki

Seuraavaksi saavuimme Leipäsuon puolustusasemien tasalle talvisodan ajalta. Timo kertoi Tauno Heikkilän sotavaiheita leipäsuon puolustuslinjassa.

Ohitimme Mannerheim-linjan ja tukikohdan, jossa vänrikki Savisen joukkue (35 miestä) taisteli urhoollisesti kokonaista neuvostopataljoonaa (yli 700 miestä) vastaan. Palasimme motelliin, jossa odotti illallinen ja sauna. Motellin salissa jatkoimme iltaa laulujen merkeissä Olli Heikkilän viulusäestyksellä.

Lauantai 3.8.2013

Aamiainen klo 7. Lähtö klo 8. Päivän aloitimme Äyräpäästä. Sen sillanpää-aseman sekä samalla kohtaa toisella puolella Vuoksea olevan Vuosalmen taistelut tulivat maailman kuuluiksi sekä talvi- että jatkosodassa ja maksoivat molemmille osapuolille suunnattomasti. Kertasimme taistelut, tutkimme tuhoutuneen kirkon, kirkonmäen taisteluhaudat, Äyräpään hautausmaan ja Lammasniemen laguunin. Kuvasimme Vuoksen ja siinä olevat saaret, niistä tärkeimpänä Vasikkasaari. Tämä oli se paikka, josta laulussa sanotaan, että
´ kun ukot yli Vuoksen ui `.

Äyräpään kirkon muistiomerkki

Äyräpään asemapaikkoja

Ajoimme Talin asemalle. Täällä taisteltiin jo talvisodan aikana. Kuulimme Tauno Heikkilän muistelmia Talin seudulta.

Jatkosodan venäläisten suurhyökkäyksessä venäläisten panssariarmeija murtautui läpi suomalaispuolustuksen ja rynnisti kohti Ihantalaa. Venäläisiä oli hyökkäyksessä panssari- ja lentoarmeijoiden lisäksi yli 150.000 miestä. Tulimme Portinhoikkaan, jonne venäläiset ovat pystyttäneet yhden monista massiivisista muistomerkeistään.

Aloimme seurata Mauno Ville ja Tauno Heikkilän sotateitä jatkosodan aikana. Heidän taistelupaikat olivat Ihantalan kirkonmäellä aivan näköyhteyden päässä toisistaan. Ensimmäiseksi ohitimme Vakkilan tienhaaran, sitten Marjamäen sekä Rauhamäen kohdan. Tällä seudulla Toivola-nimisen talon kohdalla kaatui sukuumme kuuluva Kalle Hanni.

Ajoimme kuuluisan Pekarinpuron yli Kirkonmäelle. Kirkonmäeltä kävimme ensin katsomassa venäläisen panssarin tuhoamispaikan puolustuslinjan takana. Totesimme sen tuhonneen saksalaisen rynnäkkötykin ja suomalaisen panssaritorjuntatykin asemat. Kuulimme Tauno Heikkilän kertomuksen ja vaiheet tämän vaunun osalta.

Palasimme suomalaisten muistomerkille Ihantalan mäelle. Tutkimme mäen ja puolustusasemat. Selvitimme hetki hetkeltä JR12:n taistelut näissä asemissa. Näytimme missä sotakirjojen kuuluisat taistelukuvat on otettu. Ihantalan sankari, kenraali Vihma kaatui näissä taisteluissa. Kerroimme siitä taustat ja näytimme kaatumispaikan.

Kävimme Tauno Heikkilän tulenjohtopaikoissa ja Mauno Heikkilän asemapaikassa aivan etulinjassa sekä karttapiste 33:ssa, josta aukeaa loistava näköala etulinjaan. Samassa yhteysessä havainnoimme myös Pyörökankaan sijainnin.

Ihantalassa kävelimme metsässä ja polkuja yhteensä n. 3 km. Muistomerkin läheisyydessä nautimme Tapani Turpeisen valmistaman kenttälounaan. Lounaan jälkeen hiljennyimme juhlatilaisuuteen tälle Suomen itsenäisyyden säilymisen turvanneelle taistelupaikalle.

Ihantala

Ihantalan, tulenjohtopaikka

Laskimme seppeleen muistomerkille ja oheisen juhlapuheen piti Kimmo Heikkilä.

Ihantalan muistomerkillä seppeleen lasku

Seuraava kohteemme oli Viipuri, jonne saavuttiin n. klo 15.00. Vierailimme Viipurin ev.lut.kirkossa, jossa saimme nauttia kahvitarjoilusta. Pienen esittelytilaisuuden jälkeen varasimme aikaa n. tunnin ostoskierrokseen Viipurin kauppahalliin ja sen lähiympäristöön. Osa ehti käydä vielä Viipurin linnan näköalatornissakin katsomassa kaupunkia yläilmoista.

Viipurin linna

Matkamme jatkui kaupunkikierroksella jonka jälkeen suuntasimme Monrepon puistoon. Puistokierrokselta jatkoimme Viipurin tienhaaran (puolustustaistelu jatkosodan aikana) kautta Muolan motelliin saunomaan ja illallisen viettoon. Illan päätteeksi saimme kuulla Luton miesten vaiheista sotarintamalla Pekka Jokelan johdattelemana.

Tienhaara

Sunnuntai 4.8.2013

Aamiaisen jälkeen ajoimme Viipurin kautta Nuijamaan tulliin jonne saavuttiin n. klo 10.00.

Markku ja Anitta

Veli-Matti

Tullimuodollisuuksiin meni aikaa n. tunnin verran.

Lappeenrannan kautta palasimme Vaajakoskelle n. klo 16.00. Täällä nautimme runsaan päivällisen ja jatkoimme pohjoiseen..

Saavuimme Kempeleeseen n. klo 20.30 ja seuraavaksi Kemiin n. klo 22.30

Sotamatkan päätepisteeseen Rovaniemelle n. klo 23.45

Puhe Ihantalan kirkomäellä >>

Etusivulle www.heikkilansukuseura.fi

© Heikkilän Sukuseura ry.