Terveisiä Nepalista - osa 1

7.8.2007:

Namaste!

Terveiset Nepalista. Nepali sijaitsee Aasiassa Kiinan ja Intian välissa. Nepali on pieni maa pinta-alaltaan (147 181 km2), mutta elamää täällä riittää. Asukkaita on noin 26,1 miljoonaa.

Olemme nyt Kathmandun laaksossa, Nepalin pääkaupungissa. Asustamme Maya Nepal ry:n rahoittamassa lastenkodissa Bhaktapurissa, Balkotissa. Maya Nepal ry on suomalaisten ylläpitamä järjestö, joka toimii vapaaehtoistyon voimalla. Lastenkodissamme on viisi koditonta lasta. Järjestön rahoilla kustannamme heille koulun, ruuan ja kodin. Lastenkoti toimii yhdessä australialaisen järjestön rahoittamassa Meg's children home:n kanssa, jossa 19lasta. Neljä nepalilaista työntekijää työskentelee lastenkodeissa yhdessä vapaaehtoisten kanssa.

Nepalissa on nyt monsuunikausi eli sadekausi parhaimmillaan. Päivät ovat kuumia. Nyt ensimmäisen viikon aikana on satanut vettä vain muutamana päivanä. Sateiden jälkeen täällä todella tarvitsee kumisaappaita. Ihmiset ovat ystävällisiä ja värikkäästi pukeutuneita. Väestostä 87% hinduja, buddhalaisia 8% ja muslimeja 4%. Kristittyjä on muutamia kymmeniä tuhansia. Köyhyys on kasinkosketeltavaa.

Tänään näimme pilviverhon läpi Himalajan vuoriston! Lumihuippuiset vuoret saavat suomalaistytöt haukkomaan henkeä. Kohta pitää mennä hakemaan lapset koulusta.

Lisää kuulumisia Nepalista viikon päästä. Enää kaksi viikkoa täällä ja sitten viikko Intiassa.

Namaskaar.

Terveisin, Eriika ja Johanna Heikkilä